Pla de reordenació de l'aparcament regulat
#Aparcament regulat Calafell Buscar solucions al sistema d'aparcament a les zones de gran afluència del municipi
Fases del procés
-
106/04/2017 - 07/04/2017
Presentació proposta aprovació inicial del Pla de reordenació de l'aparcament regulat de calafell
Propostes en el procés participatiu:
Per a explicar el contingut de l’estudi es faran dues jornades explicatives, amb l’assistència de l’empresa SINOB Mobilitat.
La primera, es celebra el 6 d’abril del 2017, comptant amb la presència de les associacions de comerciants de la zona d’estudi (Fòrum Calafell i Associació de Comerciants de Segur Platja, excusant l’assistència l’Associació Segur Centre) i les associacions veïnals de Segur de Calafell que tenen major incidència en la zona d’estudi (Associació de Veïns Sant Miquel de Segur, Associació de Veïns i Propietaris de Segur de Calafell, Associació de Veïns Marinada, Associació de Veïns Agermanats per la Platja de Segur i Associació de Veïns de Segur i Urbanitzacions).
Es presenta el document de la proposta del pla de reordenació de l'aparcament regulat i posteriorment es debat amb els assistents.
-
218/04/2017 - 19/04/2017
Proposta aprovació inicial del Pla de reordenació de l'aparcament regulat de calafell
Per a explicar el contingut de l’estudi es faran dues jornades explicatives, amb l’assistència de l’empresa SINOB Mobilitat.
La segona reunió, es celebra el 18 d’abril, una comissió informativa, on hi ha representats tots els grups municipals, amb representació al Consistori.
Després d’aquestes dues sessions, es prenten donar un temps per a que les associacions i els grups polítics treballin les propostes que planteja l’estudi, juntament amb els seus associats i integrants.
-
302/05/2017 - 03/05/2017
Comissió informativa aprovació inicial del Pla de reordenació de l'aparcament regulat de calafell
Comissió Informativa, amb la presència de tots els grups municipals que van fer les seves aportacions i valoracions de les propostes de l’estudi.
En aquesta segona reunió amb els grups municipals, la CUP va demanar que les taules de les pàgines 4 i 5 de l’estudi fossin corregides i que la mitjana ponderada no fos respecte el total. També van demanar que a la pàgina 54, que no s’agafessin els vehicles només censats al municipi.
L’alcalde va explicar que l’estudi no disposava d’algunes dades que podrien ser importants per a fer una millor valoració del funcionament actual de la zona blava, com és la introducció de matrícules. CiU va manifestar que les màquines actuals ja permeten, canviant el software, la introducció de matrícules i no cal comprar nova maquinària.
La CUP demana que, tal i com diu l’estudi, es publiquin les condicions de l’aparcament regulat en la web municipal.
-
411/05/2017 - 12/05/2017
Participació ciutadana a l'aprovació inicial del Pla de reordenació de l'aparcament regulat de calafell
La segona reunió, amb comerciants i veïns, va ser celebrada l’11 de maig, amb la presència de les mateixes associacions que van participar en la primera de les sessions explicatives, a la que s’hi va sumar la de comerciants Segur Centre. L’associació de veïns Marinada no va tenir representació.
L’associació de comerciants de Segur Platja va tenir uns representants diferents als que van assistir en la primera de les reunions, la qual cosa va suposar que existissin posicionaments diferents als manifestats inicialment, en algunes de les propostes de l’estudi. L’associació va manifestar que els espantava molt la proposta global i que hi havia coses que no estaven justificades, per la manca de comerços i serveis en alguna zona. Es van mostrar contraris a perdre places d’aparcament, tot i que van manifestar que reagrupar places al Port no ho veuen imprescindible. La resta d’associacions van tenir la mateixa representació.
Fòrum Calafell va manifestar que no s’oposarien a la reducció de la zona blava actual. Les associacions de veïns manifesten que cal un canvi en la regulació de l’aparcament, especialment en el front marítim. Els veïns manifesten que les bosses d’aparcament asseguren espai per a aparcar.
-
515/05/2017 - 19/05/2017
Resultat participació en la proposta aprovació inicial del Pla de reordenació de l'aparcament regulat de calafell
De cada una de les propostes, recollides arran de les aportacions dels grups polítics i de la participació ciutadana de l’estudi es van recollir les següents aportacions:
Proposta 1: Zona Blava – Sector 1, La Platja de Calafell.
L’associació comercial Fòrum Calafell manifesta que ja els està bé el funcionament actual de la zona blava i que tenen por de que la gent deixi de venir a Calafell, si varien les condicions. Està en desacord amb abaixar el preu pels no residents, modificar la duració de l’estada màxima a dues hores i ampliar l’horari de la zona blava.
Els veïns mostren rebuig per la proposta de reduir duració de l’estada màxima. Però, es mostren satisfets amb l’ampliació de l’horari fins les 22:00 hores. La reducció de preu no la consideren significativa.
Els grups municipals de CiU i la CUP es mostren en desacord en l’ampliació de l’horari fins a les 22 hores, però veuen ve que, a l’estiu, s’ampliï fins les 21 hores, ja que té sentit allargar l’horari per la nit. Pel matí, no veuen bé l’ampliació fins a les 9:00h., ja que els comerços obren més tard de les 10:00h.
Tampoc es mostren favorables a reduir la durada de l’estança màxima de tres hores a dues, ja que la mitjana del temps de validació actual és de 60 minuts. Però, es mostren favorables a reduir el preu de 1’5 €/h a 1 €/h pels No residents.
Proposta 2: Zona Blava – Sector 2, Centre de Segur de Calafell.
En aquesta zona, hi ha unanimitat per part de grups municipals i associacions de veïns i comerciants sobre les modificacions proposades. Es valora com un canvi molt positiu. No obstant, demanen que la duració de l’estada màxima es mantingui en 3 hores. La reducció de preu no la consideren significativa.
Ambdós col·lectius demanen que es millori la senyalització per a l’accés a l’aparcament de l’hotel Segur, especialment pels vehicles que circulen en sentit Tarragona.
Es destaca que s’adapten molt bé a la realitat de la zona, ja que per les tardes no s’utilitza gaire l’aparcament regulat. Es demana, però, que l’horari sigui de 9 a 14 hores.
Proposta 3: Zona Taronja – Sector 3, Passeig Marítim.
Les associacions veïnals mostren la seva satisfacció per la proposta, ja que no s’aprofiten els aparcaments soterranis actuals dels edificis i els vehicles aparquen als carrers, fins i tot infringint les normes d’aparcament i estacionant damunt de les voreres. Demanen la gratuïtat a la zona taronja per a aquelles persones que no tenen aparcament soterrani per a estacionar el seu vehicle. A l’estudi falta posar el preu de 40 €/temporada. Demanen ajustar el preu de 20 €/setmana a 10 €/setmana pels no residents.
Per part dels comerciants de Segur Platja, en la primera reunió, es va mostrar la satisfacció per la proposta i es va demanar que els comerciants de la zona tinguessin la possibilitat d’optar a un abonament de temporada o disposar d’alguna tarja identificadora. En la segona reunió, el seu posicionament va ser contrari a la proposta, demanant que es quedés la zona blava com estava actualment. En tot cas, van mostrar voluntat de parlar amb les associacions de veïns de Segur i intentar buscar un punt de consens entre tots.
L’associació comercial Fòrum demana que no s’apliqui la zona taronja i es deixi la zona blava actual.
CiU i Ciutadans no estan d’acord en ampliar la zona d’aparcament regulat. Els grups polítics de CiU i la CUP demanen que es canviï la zona blava actual a zona taronja, per a fer una prova pilot i valorar si millora, o no, l’aparcament en la zona i l’ocupabilitat dels aparcaments regulats. No veuen bé començar amb la proposta de màxims de regular tots els carrers, tal i com planteja l’estudi.
CiU i PP demanen que els residents a la zona puguin aparcar gratuïtament. La resta de grups valoren que, si es fa això, s’ompliria tot l’aparcament amb vehicles de residents i no hi hauria aparcament per a la resta. La CUP manifesta que caldria baixar preus per als no residents i que, si només es fa la primera línia, no té sentit tarifar un preu per setmana o temporada.
En aquest àmbit, la CUP manifesta el seu desacord en què la incorporació de l’aparcament en superfície de la plaça del port al sistema tarifari que es proposa, suprimint les barreres actuals, hagi de suposar algun tipus de contraprestació econòmica per a l’empresa Port Segur. Però, veuen bé un acord amb el Port per a unificar criteris.
Proposta 4: Regulació de les bosses d’aparcament.
Les associacions de veïns de Segur es mostren favorables a regular les bosses d’aparcament del Blanquet i el Mercat durant els mesos d’estiu (juliol i agost). La resta de l’any, no cal. Les associacions de comerciants, en canvi, es mostren contràries a aquesta proposta.
Els comerciants exposen que la creació de bosses d’aparcament traslladaria els problemes als carrers immediats, perjudicant els veïns de la zona. Però, demanen que es senyalitzin els aparcaments alternatius (pavelló, Vilarenc i Creu Roja).
Fòrum Calafell exposa que, en cas de fer-se pagaments mensuals, no hi hauria rotació en les bosses. Se li explica que, tot i que no hi hagués rotació, hi hauria un retorn econòmic pel municipi. En tot cas, Fòrum es mostra contrària a les bosses d’aparcament i manifesta que es castiga més als no residents. Fòrum prioritza no penalitzar més els no residents. En tots els centres comercials hi ha bossa d’aparcaments, però són gratuïts en la majoria de casos.
L’associació de comerciants de Segur demana que es faci una tarja identificadora per a que els comerciants puguin aparcar en aquesta zona. Sobre una possible prova pilot, temen pel cost que pugui suposar posar i treure aquesta regulació. Se’ls explica que es podria fer una prova pilot sense cost addicional.
Per part dels grups polítics, es reflexiona que, si la zona blava actual té un 20% d’ocupació, el què cal, abans d’activar noves bosses d’aparcament regulat, és millorar les condicions per a augmentar la seva ocupació. Per tant, no té sentit plantejar noves bosses d’aparcament regulat, si no s’ha fet un esforç previ per a augmentar la rotació en la zona blava existent.
També es planteja que la creació de bosses d’aparcament regulat pot afectar directament en la capacitat d’aparcament dels carrers immediatament superiors a aquestes bosses, creant nous conflictes d’aparcament als veïns. UAM manifesta que, de la via per amunt, actualment no hi ha problemes d’aparcament.
Proposta 5: Carril Bici en el front marítim.
Totes les associacions coincideixen en la necessitat de fer un estudi global del municipi pel què fa al carril bici i a les rutes BTT per camins rurals, assegurant la seva continuïtat.
Tots coincideixen en què, tot i existir un carril bici, no s’evitaria el pas per damunt del Passeig Marítim, ja que és el natural i el preferit.
El pas de bicicletes pel passeig és inviable en temporada alta, pel perill que comporta pels vianants. També manifesten que la solució actual comporta problemes de seguretat, per manca de presència policial. Tot i que el carril de convivència actual no ha funcionat, creuen que el problema resideix en els dos mesos d’estiu. Per tant, consideren innecessari hipotecar aparcaments o sentits de circulació per a fer un carril bici necessari durant dos mesos i que, segurament, no tothom utilitzaria.
Les associacions veïnals exposen que la majoria de veïns demanen un carril bici, però que el seu posicionament, per solidaritat amb els comerciants, és contrari a fer un carril bici.
L’associació de comerciants de Segur Platja es mostra contrària a tota proposta que suposi la pèrdua d’aparcament a la zona. L’Associació de Veïns Sant Miquel manifesta que l’aparcament del Port compensaria la pèrdua de places pel carril bici.
L’associació de Veïns Agermanats per la Platja de Segur proposa que les bicicletes vagin, en un sentit, per damunt de la vorera sud del Passeig Marítim i per l’Avinguda Lluís Companys, en l’altre sentit. Les associacions de veïns de Segur comenten que falta l’opció de fer un carril bici per la sorra i consideren un error ampliar la vorera sud del Passeig Marítim.
CiU recorda que el carril bici per la banda muntanya ja es va provar i va fracassar. Per tant, demanen que s’elimini aquesta opció. Demanen un estudi a fons sobre el tema.
La CUP planteja tres alternatives: per damunt del passeig; pel costat platja, segregant el carril i reduint aparcament; fent una passera per damunt de la sorra.
Ciutadans demana que s’estudiï la possibilitat de fer un circuit tancat, reduint un sentit de circulació de vehicles, en el Passeig marítim, les avingudes Mossèn Jaume Soler i Lluís Companys i els carrers Duero i Manel Benet Ortiz.
-
605/02/2018 - 06/02/2018
Procés per a l'aprovació inicial del Pla de reordenació de l'aparcament regulat de calafell
Després de les reflexions i aportacions fetes al voltant de l’estudi presentat per SINOB Mobilitat, es valora positivament la participació duta a terme per les entitats veïnals, comercials i els grups municipals, ja que s’han tret conclusions interessants al respecte de les propostes de l’estudi que podrien millorar l’aparcament regulat i intentar fer un salt qualitatiu respecte el funcionament actual.
Cal dir que les propostes de l’estudi presentat per SINOB Mobilitat eren de màxims i han permès valorar, amb dades reals, el funcionament actual de l’estacionament regulat, per primer cop, i extreure’n conclusions. També ha permès conèixer la dinàmica de funcionament de les zones regulades i els criteris que es segueixen arreu per a la seva aplicació.
L’estudi permet continuar la millora de l’aparcament regulat de Calafell, oferint un horitzó viable per a un futur a mig o llarg termini. De la participació realitzada en surt allò que és viable assumir, actualment, a Calafell. En aquest sentit, cal considerar les aportacions conservadores d’algunes associacions de comerciants i d’alguns grups polítics, reticents als canvis. Tot i això, la decisió final correspon al ple de l’ajuntament que ha d’aprovar la modificació de les tarifes i, també, el reglament que reguli el servei, inexistent actualment.
Per a aquest motiu, es plantegen unes propostes de consens i de síntesi de les propostes recollides, amb l’objectiu de millorar el funcionament actual de la zona regulada, igualar-ne els horaris de funcionament, diferenciar el funcionament entre hivern i estiu, minimitzar la inversió prevista, millorar la recollida de dades per a una millor valoració del funcionament i establir un primer estadi, que s’aplicaria d’immediat, per a poder fer una prova pilot sobre el funcionament proposat i una valoració del mateix:
Proposta 1: Zona Blava – Sector 1, La Platja de Calafell.
Amb l’objectiu de millorar la baixa ocupació de la zona blava actual, es plantegen les següents propostes (la resta, es mantenen com estan):
- Ajustar els aparcaments regulats i la càrrega i descàrrega.
- Reduir la tarifa pels No residents d’1’5 €/h a 1 €/h, per a fomentar el major ús per part dels No residents.
- Ampliar l’horari de la zona blava, a l’estiu (juliol i agost), fins les 21:00 h, ja que l’horari comercial i de passeig és a partir de les 18:00 hores.
- Reduir l’horari proposat pels matins, de 10:00 a 14:00 hores, igualant l’horari amb el sector 2 del Centre de Segur.
- Renovar la maquinària del sector per a incorporar el pagament amb dispositius mòbils i incorporant lectors QR, ja que és la zona que funciona tot l’any.
Proposta 2: Zona Blava – Sector 2, Centre de Segur de Calafell.
Donada la unanimitat que hi ha en aquesta proposta, l’equip de govern la recull íntegrament, amb algun matís aportat durant el procés participatiu. Això vol dir:
- Ajustar els aparcaments regulats, traient part de la zona blava dels carrers Pau Neruda i Ronda Universitat i ampliant a la carretera C-31.
- Reduir la tarifa pels No residents d’1’5 €/h a 1 €/h, per a fomentar el major ús per part dels No residents.
- Reduir l’horari a matins, exclusivament, de 10:00 a 14:00 hores, igualant amb la zona 1 de La Platja de Calafell.
- Mantenir les 3 hores com a durada màxima d’estacionament.
- Senyalitzar l’accés a l’aparcament de l’hotel Segur, especialment, pels vehicles que circulen per la C-31 en direcció a Tarragona.
- Renovar la maquinària del sector per a incorporar el pagament amb dispositius mòbils i incorporant lectors QR, ja que és la zona que funciona tot l’any.
Proposta 3: Zona Taronja – Sector 3, Passeig Marítim.
Després de valorar les aportacions dels diferents col·lectius, es planteja una proposta intermèdia. Es manté la zona blava en el Passeig Marítim de Segur, on els comerciants s’han mostrat satisfets amb el seu funcionament. No obstant, es planteja una primera fase per a la zona taronja, en els carrers de Segur Platja, els més estrets del sector, amb una sola filera d’aparcament i on la demanda d’aparcament és més alta i les infraccions més elevades, per a satisfer les demandes de les associacions veïnals. L’àmbit del sector est serà el delimitat entre el carrer Carme Desvalls i el carrer Duero, entre la via del ferrocarril i el Passeig Marítim. També es planteja aplicar aquest sistema en la bossa d’aparcament del Port, sempre condicionat a les negociacions amb l’empresa concessionària Port Segur, S.A..
També es planteja reconvertir l’actual zona blava de La Platja de Calafell que només és necessària durant la temporada d’estiu, a zona taronja. Seria el sector oest, delimitat pels carrers de Mercè Rodoreda i d’Àngel Guimerà, entre el Passeig Marítim i la via del ferrocarril. D’aquesta manera, s’iguala el color de la zona al funcionament estacional i s’incorpora una petició de comerços de la zona de l’Estany que volien algun espai regulat d’aparcament.
L’objectiu és poder optimitzar els circuits dels vigilants i definir amb precisió els veïns residents a la zona taronja i als que s’aplicaria aquesta tarifa. També:
- Es recull la gratuïtat pels residents a la zona que no tenen aparcament.
- Es redueix l’horari proposat de 10:00 fins les 21:00 h, per a coincidir amb les altres zones.
- Es proposa reduir les tarifes pels No residents.
- Es proposa un temps de validació màxim d’una setmana.
- Es proposa mantenir la zona blava en la zona comercial del Passeig Marítim de Segur, amb les tarifes i horaris de la zona 1, per proximitat a la zona comercial, però activant-la juliol i agost, exclusivament.
Proposta 4: Regulació de les bosses d’aparcament.
Es consideren vàlides les raons i reflexions fetes pels diferents col·lectius i proposa no activar aquestes bosses d’aparcament regulat, fins que l’ocupació de la zona blava assoleixi uns indicadors més alts.
En aquest apartat, també es recull la proposta de les entitats comercials de senyalitzar les bosses d’aparcament lliures del pavelló Joan Ortoll, l’estació i del Vilarenc, com a alternatives d’aparcament quan les bosses del mercat i del Blanquet estiguin plenes.
Proposta 5: Carril Bici en el front marítim.
S’encarrega un estudi de la mobilitat possible en bicicleta en tot el municipi, així com la continuïtat dels diferents trajectes proposats.
Es recullen les propostes fetes pels diferents col·lectius i es sotmeten a informe tècnic i estudi de cada una d’elles:
- Vorera bici per damunt del Passeig (velocitats inferiors a 20 km/h).
- Circuit tancant l’anella per les avingudes Lluís Companys i Mossèn Jaume Soler, ja que ja es disposa d’un dibuix i un estudi fet pels serveis tècnics municipals.
Es desestima l’opció de carril bici per la sorra, pel seu alt cost d’execució i manteniment, per la discontinuïtat que suposen els accessos a la Platja i el propi Port i per l’impacte que suposaria en el litoral.
-
709/04/2018 - 10/04/2018
Aprovació per Ple Municipal de la taxa a la zona blava i zona taronja
El ple municipal d’aquest 9 d’abril, ha aprovat la modificació de les taxes corresponents a la zona blava i la zona taronja. Properament s’aprovarà el nou reglament de funcionament.
Enllaç Ple Municipal aprovació taxes zona blava i zona taronja